International Airport Transylvania
13°C
11:19

Prezentare – Aeroportul Internațional „Transilvania” Tîrgu Mureș

Aeroportul Tîrgu Mureș poartă denumirea Transilvania, o marcă recunoscută atât pe plan intern cât și internațional pentru frumusețea peisajelor sale și bogația culturală pe care o oferă.

Așezarea geografică extrem de favorabilă a aeroportului atât prin poziționarea lui în mijlocul țării cât și față de principalele capitale din regiune – Belgrad, Budapesta, București și Chișinău – este una dintre principalele sale avantaje. Datorită amplasării favorabile în apropierea căii ferate cu ecartament normal Deda-Războieni, a Șoselei E60 București-Budapesta și a viitoarei Autostrăzi Transilvania, aeroportul are oportunitatea de a deveni cel mai important nod de business, transport și turism din Transilvania.

Situat la doar 14,5 de kilometri de municipiul Tîrgu Mureș, aeroportul este ușor accesibil pentru persoanele care doresc să călătorească, să viziteze prietenii și familia sau să plece în călătorie de afaceri. Odată cu creșterea traficului aerian pe plan național și internațional, Aeroportul „Transilvania” sprijină dezvoltarea socio-economică a regiunii și contribuie la creșterea PIB-ului acesteia.

Datorită prețurilor și tarifelor avantajoase, Aeroportul „Transilvania” oferă o alternativă călătorilor prin introducerea curselor low-cost, micsorând astfel timpul petrecut în tranzit și creșterea timpului petrecut la destinație alături de cei dragi.

Aria de deservire (catchment area) cuprinde județele Mureș, Harghita, Covasna, Alba, Bistrița, Brașov, Cluj, Suceava și Sibiu cu o populație de aproximativ 3,9 milioane de locuitori. Zona deservită se întinde la o distanță de aproximativ 90 de minute de condus de localitațile Miercurea Ciuc, Brașov, Alba Iulia și Bistrița.

În anul 2014 aeroportul se afla pe locul 4 în lista aeroporturilor din România cu 343.521 de pasageri deserviți.

După renovare, noua pistă a Aeroportului „Transilvania” Tîrgu Mureş are o capacitate portantă de 70 de unităţi, fapt ce permite operarea cu aeronave de dimensiuni medii.

Certificat ca și aeroport internațional în anul 2012, Aeroportul Tîrgu Mureș oferă servicii aeroportuare complete la standarde ridicate de calitate și la prețuri avantajoase pentru a-și confirma poziția de aeroport low-cost reprezentativ pentru întreaga Transilvania.

Aeroportul dispune de terminale de pasageri care are au o suprafață totală de 4 182 mp, cu un număr de 7 ghișee check-in și o capacitate de deservire a aerogării de 400 de pasageri pe ora de vârf, respectiv aproximativ 800.000 pasageri pe an. Parcarea pentru autovehicule are o capacitate de 180 de locuri de parcare. În incinta aeroportului funcționeaza o casă de schimb valutar, este amplasat un bancomat iar pasagerii pot beneficia de servicii de rent-a-car și duty-free.

Istoricul Aeroportului

Aeroportul Tîrgu Mureș are ca dată de înființare anul 1936 când aeroportul era amplasat în aval la 2,5 km de centrul Municipiului Tîrgu Mureș pe o platformă de 313 ha, pe malul stâng al râului Mureș, cu coordonatele 24°14’ longitudine estică si 46°33’ latitudine nordică, locul ales fiind cel pe care în 4 septembrie 1912 a aterizat Aurel Vlaicu cu avionul construit de el. Primele zboruri au fost executate spre București, Cluj și Budapesta cu aeronave de tip Li 2.

Aerogara și hangarul au fost aruncate în aer de către trupele hitleriste care se retrăgeau spre Budapesta în luna septembrie 1944, dar după un timp relativ scurt, ziarul local Szabad Szo, sub titlul “Din nou zboară elevii” arăta că s-au reluat zborurile pe Aeroportul Tîrgu Mureș, pe data de 9 iulie 1945.

În iulie 1950 a avut loc inițierea a zborurilor operatorului aerian TARS cu aeronave Li 2 pe relația Tîrgu Mureș – București și transportarea până la finele anului a 4.350 de pasageri. Aeroportul Tîrgu Mureș a fost dotat cu o stație meteorologică conform standardelor vremii și un centru de emisie alături de radiogoniometru de tip LORENZ. Balizajul era asigurat pe timp de zi cu balize din lemn și metal vopsite în alb și roșu. Tot în anul 1950 au început, prin muncă voluntară, reconstruirea hangarului și s-a amenajat la parterul Palatului Culturii din Tîrgu Mureș agenția TARS, devenit ulterior TAROM.

Odată cu extinderea aerogării cu 124 m2 și realizarea turnului de control cu înalțimea de 7 m, în 1953 a fost extinsă pista la 1.100 m și suprafața totală cu 24 ha.

În anul 1960 la Aeroportul Tîrgu Mureș au operat aeronave de tip Li 2, PO 2, IAR 813, IAR 817, MR 2 si AN 2 transportând 19.600 pasageri deserviți la sol de 18 angajați. Anul următor a început construirea aeroportului pe noul amplasament în aval de râul Mureș, în dreptul satului Vidrasău, cu coordonatele 24°24’51’’ longitudine estică și 46°28’04’’ latitudine nordică, la 14 km de Municipiul Tîrgu Mureș, pe o platforma de 78 ha, aflată la o altitudine de 294 m față de nivelul mării, primul comandant al noului Aeroport Targu Mures fiind dl. Molnar Tiberiu. Noul Aeroport dispunea de o pistă betonată de 1.325 x 30 m, Aerogară 810 m2, Uzina electrică 268 m2, Clădire industrială 299 m2, Radiofar apropiat 73 m2 la 1.100 m de prag pe axul pistei, Radiogoniometru 29 m2 la 1.700 m de prag pe axul pistei, Radiofar îndepărtat 257 m2 la 8.150 m de prag pe axul pistei, Platforma betonata îmbarcare/debarcare de 2.140 m2, Balizaj simplificat pentru zboruri de noapte și un Turn de control.

Modernizarea aeroportului a început în 1969 când Aeroportul Tîrgu Mureș a fost inaugurat pe noul amplasament din Vidrasău, iar în 1978 pista a fost extinsa la 2.000 x 30 + 15 m și platforma de îmbarcare/debarcare la 14.110 m2.

Sub comanda dlui. Fratean Dan Claudiu, aeroportul a deservit 27.872 pasageri în 1990.

În anul 1992, odată cu formarea ROMATSA, a avut loc scindarea personalului aeroportuar.

În anul 1994 a fost promovat proiectul de dezvoltare în ansamblu al aeroportului intitulat “Eurodirect 35”, care includea dezvoltarea infrastructurii și dotărilor de aeroport, în conformitate cu cerințele traficului aerian, realizarea și corelarea acestora la Zona Cargo, Zona Economică Liberă și Parcul de distracții. Totodată Aeroportul Tîrgu Mureș a devenit primul membru al ACI din România.

Prin HG 398 Aeroportul Tîrgu Mureș a fost transferat sub tutela Consiliului Județean Mureș în 1997.

S-a inițiat modernizarea balizajului în 2001, după ce s-au realizat dotări cu echipamente moderne pentru deservirea aeronavelor și a avut loc procesul de specializare al personalului din cadrul regiei, în cadrul unor cursuri teoretice la Hamburg și practice la aeroportul Lubeck, Germania.

GAC Hamburg a realizat “Studiul de piață și marketing privind potențialul Aeroportului Tîrgu Mureș” in 2002, iar Aeroportul devine membru ARC. Tot în anul 2002, sub comanda dlui. Runcan Petru Stefan s-a realizat un trafic aerian de 5.000 pasageri și s-a inițiat o campanie de relansare a traficului aerian, potrivit unui standard ridicat de calitate și la costuri reduse în funcție de frecvența de operare.

În 2005 s-au definitivat și dat în functiune importante investiții precum: extinderea aerogării, moderinzarea balizajului, modernizarea securității perimetrale, deservindu-se un total de 12.571 pasageri, odată cu inițierea zborurilor Carpatair, Cimber Air și reluarea cu cele ale Tarom.

Aeroportul Tîrgu Mureș primește denumirea de “Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș” în luna mai a anului 2006. Tot în 2006 au fost inițiate zborurile companiilor MALEV, WIZZ AIR și BLUE AIR.

Ministrul transporturilor și infrastructurii a emis în data de 4 mai 2012 Ordinul 360 privind certificarea ca aeroport internațional a Aeroportului “Transilvania” Tîrgu Mureș . Anul următor, pe 30 aprilie 2013 compania irlandeză Ryanair și-a început activitatea la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș, efectuând zborurile internaționale cu destinația Bruxelles și Pisa.

Aeroportul Internațional „Transilvania” Tîrgu Mureș a înregistrat în perioada 2010-2013 o creștere a numărului de pasageri cu peste 380 de procente, devenind astfel cel mai dinamic aeroport din România în privința volumului de pasageri.

Pe 25 iunie 2018 aeroportul și-a redeschis porțiile traficului internațional după ce s-au finalizat lucrările de reabilitare a pistei de aterizare/decolare. Noua pistă a Aeroportului din Tîrgu Mureş are o capacitate portantă de 70 de unităţi, fapt ce permite operarea cu aeronave de dimensiuni medii.

Realizarea lucrărilor de reparații capitale a suprafeței de mișcare și RESA de la darea în folosință al aeroportului, în valoare totală de 52.133.506,61 lei, aproximativ 11 milioane Euro, din fonduri de la CJ Mureș și Guvernul României, a dus la creșterea PCN la pista de aterizare-decolare de la 26 R/D/W/T la 70 F/D/W/T, calea de rulare Alfa de la < 5.700 kg la 64 F/D/W/T, calea de rulare Bravo de la  de la 20 R/D/W/T la 71 F/D/W/T, iar la Platforma de îmbarcare-debarcare Apron 1 de la 24 R/D/W/T la 79 R/D/W/T, Apron 2 de la < 5.700 kg la 137 R/D/W/T. Totodată s-a construit un separator de hidrocarburi: Qn = 675 l/s şi debit total Qtotal = 1200 l/s, drum platformă și s-a instalat Grup electrogen automat 400kvA.

În 2020 s-a executat investiția de lucrări reabilitare centrală termică CT1 care cuprinde 2 cazane de apă caldă, cu capacitatea 1000 kW, 1 sistem de menținere a presiunii cu compresor și vas de expansiune, echipat cu ansamblu de 2 compresoare și vas de expansiune deschis cu capacitatea 1000 L, 2 boilere verticale cu mod de preparare continuă de apă caldă: 1 buc. cu capacitatea 1000 L și 1 buc. cu capacitatea 1500 L, utilizate într-o schemă de preparare bivalentă de apă caldă de consum și 1 boiler cu preparare cu energie solară înseriat cu boilerul pentru preparare apa caldă cu energie termică de la cazane, 21 buc. panouri solare, cu suprafața de captare de 2,51 mp/buc și 1 buc. stație solară cu sistem drain back, în valoare totală de 1,6 milioane lei, aproximativ 300 de mii euro,

În 2021 s-a realizat investiția de Canalizare pluvială și stație de pompare, complet echipată și automatizată, având 3 pompe submersibile cu Qpompare = 130 l/sec, Hpompare = 10 m, și bazin de retenție cu capacitate de 108 mc, format din 4 bazine de câte 27 mc, interconectate, în valoare totală de 15 milioane lei, aproximativ 3 milioane de Euro,

Tot în anul 2021 s-a realizat și investiția de execuție sistem de balizaj luminos de cat II OACI la suprafețele de mișcare, prin care s-a realizat la Calea de rulare Alfa balizaj marginal, axial și baretă stop, iar Platforma de îmbarcare-debarcare Apron 2 cu balizaj marginal și s-au amplasat 2 buc. proiectoare de platformă, făcând posibilă utilizarea platformei Apron 2 și pe timp de noapte și în condiții LVO, în valoare totală de 4 milioane lei, aproximativ 800 de mii euro,

Pe data de 18 ianuarie 2022 aeroportul a semnat două contracte de finanțare nerambursabilă pentru demararea celui mai mare proiect de dezvoltare a infrastructurii de până în prezent al aeroportului. Cu sprijinul Uniunii Europene aproape 150 de milioane de lei, aproximtaiv 30 de milioane de euro din Programul Operativ de Infrastructură Mare (POIM), se va extinde platforma de îmbarcare-debarcare cu 8.300 mp și terminalul de pasageri cu 9.397 mp, etapa I, se va construi o remiză PSI categoria 8, regim de înalțime P+1E, având suprafața construită desfășurată = 1.394,92 mp, garaj pentru minim 3 autospeciale de stins incendii, 1 autospecială SMURD, 1 autovehicul de intervenţie, precum şi pentru operaţiuni mici de întreţinere; 2. O platformă betonată și iluminată în fața remizei și Sistem de echipamente de securitate aeroportuară – 11 echipamente.